Showing posts with label muhasabah. Show all posts
Showing posts with label muhasabah. Show all posts

Tuesday, May 17, 2011

Ada yg lagi teruk dr kita...

2 comment(s)


Berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul...

Tadi masa bukak TV dan terlayan TV3 serta terlayan WHI sekali...aku rasa sedih lak, mereka anak-anak kecil bole plak happy sedangkan mereka ada HIV. Then bila besar nanti kalau mereka masih hidup apala nasib mereka ya?

Diterima masyarakat kah? Bole belajar mcm remaja lain kah? Bole diterima bekerja mcm dewasa lain kah? Atau bolehkah mereka berumah tangga spt mana kita semua?

Macam-macam persoalan timbul. Semuanya itu telah ditakdir tuhan, jika aku berada di tempat mereka pun mesti aku tak tenang sepanjang hidup.


Baru aku terfikir...kalau mereka bole proceed hidup dengan masalah sebegini, apatah lagi kita yg sihat walafiat nih. Kadang-kadang kita terfikir masalah yg kita tanggung dh cukup besar utk kita sampai nak bunuh diri segala, walhal ada owg lagi kat luar sana yg lebih menderita, yg melibatkan soal hidup dan mati plak tu.

Maka renung-renungkanlah...ada owg lain lagi susah dari kita. Apapun masalah selesaikan sebijak mungkin, kalau kita ingat masalah kita nih dah cukup memporak perandakan hidup ingatlah ada lagi owg lain yg belum tentu bole meneruskan hidup.

Masalah keje,cinta,rumahtangga, hubungan sesama manusia dan emosi, cubalah berusaha menyelesaikan cara berhemat. Jgn ingat bila dilanda masalah,dunia kita akan berkahir. Ada lagi tau yg lagi teruk dr kita.

Oklah...ini yg aku muhasabah utk diri aku hari ni(nak share ngn korang sekali). Buat semua selamat bercuti lah ye dan selamat menyambut HARI WESAK utk yg menyambutnya.

Enjoylah dengan kehidupan anda dan apa yg anda ada. Moga semuanya berjalan dgn baikkk...Aminn...


Thursday, March 3, 2011

Entry muhasabah

5 comment(s)


Munin all!!!
Pagi ni rasa aman sikit walau agak risau dengan keadaan ayah d'kg.

Btw cepatnya masa berlalu, dia langsung tak bagi aku peluang, tik tik tik berlalu tanpa sedar,jika leka sikit terbabas tanpa arah tuju.

Azam yg d'semat pun masih lagi tergendala, mungkin pelahan-pelahan utk melakukannya.Ada satu tu aku still gabra nk terjah plus dengan kekangan keadaan agi yg tak mengizinkan. Namun d'sini biarlah rahsia.

Aku tumpang gembira buat yang lain dengan kejayaan masing-masing.

Hari ke hari berlalu aku byk bergelumang dengan kerja. Seronok ada, teruja ada, pahit pun ada. Namun jauh d'sudut hati aku takut dengan yg d'depan. Wahai jiwa cekal lah ko. Mungkin takut dengan cabaran yg menggunung tp aku tau aku kena belajar dan aku perlu merasa untuk merasai yg terbaik dalam hidup.

Dengan tuhan pun aku kadang-kadang lalai...harap apa2 perbuatan yg tak baik sama ada sengaja atau tidak sengaja aku stop kan. Berubah dan muhasabah diri. Tidak mahu aku sesat dan hidup berdosa. Aminnn...

Maka terus berjalan tanpa henti...