Wednesday, September 7, 2022

Portable Aircond

 

Well... inilah bilik bujang aku dekat TPG tu, not badlah kan since aku dpt bilik master room, ada bilik air sendiri. So convenience la untuk aku yg jenis balik umah duk lepak dlm bilik aje. Actually umah sewa kat Taiping mcm bilik hotel je, tempat persinggahan, seperti semua tahu, aku kalau cuti je balik umah sendiri dekat manjung.

 

Sebelum aku jejak kaki kat TPG aku selalu dimomokkan yg taiping nih agak sejukla sbb kerap hujan. Tapi tidak ye, dusta semua tu, 2x5 je duk manjung PANAS ok!Tetap lah layak utk pasang aircond dlm bilik. Kalau dh namanya Malaysia mmg panas la sepanjang tahun. Paling terasa tahun lepas lah bila 6 bulan macam tu kemarau pjg amat, Malaysia hot sana sini. Ko bayangkan tidur malam pun basah kuyup katil dengan peluh ko. Tak laratla aku tiap2 malam mcm nih, kipas siling depan blkg umpama sgt tak berguna, just tarik haba duk pusing dlm bilik buat badan ko makin berpeluh.

 

Aku kadang terpaksa buka tingkap since mmg panas giler dalam bilik. Kita dh la seharian kerja, balik rumah nk kena hadap panas bilik plak. So end up aku beli je portable aircond nih. Portable aircond nih sgt sesuai la untuk umah sewa atau bilik yg mana ada tingkap then ko tak mau tebuk2 dinding. Kalau pasang Aircond ofkoslah tebuk sana sini sbb kena lekat kat atas tu. Harga murahlah sikit dari Aircond pasang tu. Tapi tak bestnya xde inverter la portable nih.

 

However worth it nya apa? walau ko takde inverter pun ( untuk penjimatan elektrik ) but pasang / setting suhu 28 pun tetaplah sejuk ye &elektrik jimat je, aku tgk dah bill pun sama je tak berubah mana,lagipun aku selalu balik manjung, so apalah sgt. Kadang belah malam dah sejuk, ko tukarla ke Fan setting, bagusnya Fan setting nih dia bantu tarik haba dlm bilik bawak keluar bilik. So malam2 suhu just nice utk ko tidur ye. Mmg puas hati, kalau aku tahu dari dulu mmg aku beli dh. 

 

Dlm RM1k ++ la harga dia, mahal tp berbaloi untuk long term weh. Bayangkan balik penat2 kerja, dapat  rehat dengan selesa. One day if ko pindah pun bleh bawak sekali , sbb dh nama portable kan? Aku beli brand Hisense, promo masa tu RM1040 je. Beli pakai duit Long service award aku. Sgt berbaloi ok. Walau badan dia kecik, suhu sejuk dia mampu cover satu bilik master room ( ko bleh agaklah keluasannya kan) Bagusnya portable aircond nih dia pakai gas, tak perlu la nak isi air mcm aircooler tu. Aircooler tu sgt mengarut ye. Harga ratus gak, tp sejuk tidak ye, itu penipu semua. Kalau dekat mall rasa sejuk tu sbb Aircooler tu tarik haba sejuk je. Tu dia sejuk. Aku pernah pakai, last2 aku hntar balik manjung je sbb sgt2 tidak berguna.


Air lebihan dr portable aircond bleh buang secara manual, tak bertangkung byk mana dlm bekasnya tu.Dia ada notification bgtau kalau air penuh. So far sebulan sekali je buang, depends pada penggunaan aircond portable ko lah. Portable aircond ada cerobong utk dia tarik udara panas keluar. Hulur melalui tingkap je. Makesure tingkap ko ada Grill la, kalau tak xde safety tak okla. Keburukkan dia cerobong nih tak convenience sgt sbb agak besar gedabak, but kalau ada langsir tutup je ngn langsir mcm aku buat kat gambo atas tu. So xde la nampak mana org kalau masuk bilik ko, just nice je. 

 

For me keselesaan diri adalah segala2nya, nk jimat tp berpanasan tak guna juga. Aku pikir kalau pindah esok2 pun senang bawak, why not melabur sikit utk keselesaan skrg kan. Elektrik pun masih jimat, janji setting suhu tu jaga mcm aku jaga setting suhu aircond dekat rumah Manjung. Kipas bukak sekalila utk bagi udara sejuk berlegar2 dalam bilik. Conclusion aku, worth to buy , itu aje! 

 

0 comment(s):