Tuesday, October 5, 2010

Study VS Kerja






Sape pun tetap suka akan ari cuti oi!!...sbb tu aku suka wat cuti after kerja xsampai 4 hari,hu..hu..yala bole rr rest kan otak mahupun fizikal. Keje walau xpenat sgt tp sebenarnya agak penat nk layan kerenah owg lain k.

Seronok rasanya bila roster keje nih kita sendiri yg wat, cuma keje kat retailing nih dia nyer shift keje xnormal rr utk centain2x owg...namun bg owg can aku yg dh keje lebih 3 thn nih kat bidang retail, dh lali dh wei...

Oh ya, baru aku perasan aku pn terbuang count visitor kat blog aku nih(yg warna merah yg kat tepi sebelah kanan tu)...tp malas rr nk letak balik..cuma aku mungkin xtau pengunjung blog aku skrg nih berapa utk saat ini...(budget mcm ada pengunjung aje ye)...

Tiba2 terpikir akan perihal isu nih...tp bukan isu sgt pn, cuma aku sendiri yg merasa sbb perbezaanya sgt ketara berbeza... isu... STUDY VS KEJE...

Dua2 nya 4 me ada xperiencenya tersendiri ada best ngn xbestnya...yg best time study nih:

1.) Bleh ejoy lebih if test/final exam korang lmbat agi.

2.) Weekend heaven je..cuti la wei...(mcm aku skrg nih mostly cuti weekdays)

3.) If duit pinjaman byk agi(enjoyla sakan)...

4.) Then bila exam dh abih d'mana abihnya sem tu, maka anda akan bercuti lebih kurang 2 bulan gitu,bahagianya d'kg...heaven rasa...free all the time.

5.) If kelas tak pack sgt, kul 1pm dah boleh start enjoy dh(balik tdur), tp kalau kelas cancel dan mmg dlm roster korang tu kelas mmg xde ritu ...mak ai,lagila enjoy bagai specially utk bebudak thn akhir tu.

6.) Dapat ramai mmber, specially mmber baru.

Tapi kena ingat gak..yg xbestnya study adalah ketensionannya ok bila kita nk kejar due assigmnt tu (owg yg suka wat keje last minute lg rr, siap bersekang mata tak tidur gara2 nk antar assignmnt esok), then tension gak if ada test keesokkan arinya, tambah2 tension if subject tu xstudy agi plus dlm kelas tu tidur je @ jrg dtg kelas tu @ xpaham subject tu.

Selain tu, if jd student of coursela duit limited sikit sbb depend kat biasiswa mahupun pinjaman je, if korang boros dan xpandai jimat( ada c,kit2 cam aku dulu2 tu) abihla nnti tengendap2 nk cr lubang duit, mak ayah rr jd mangsanya...hu...hu...

Itu rr major probs time student tu, ketensionan keje test,assignmnt dan final year project adalah segalanya. Nih pn aku cerita base on xperience aku dolu2...hu..hu..

But compare ngn time keje nih, dia nyer tension lain sbb ko dh masuk fasa matured kan...tensionnya mostly from boss, environment keje dan ada gak bz nk kejar due project. Tp ni semua penyelamatnya adalah income bulanan yg akan ko dpt tiap kali ujung bulan tu (utk owg yg keje mkn gaji la) if korang ada bussiness sndiri keuntungan bussines akhir nnti adalah kegembiraan yg maha best.He..he...

Bagi aku jika diberi pilihan, aku lebih prefer keje bukan sbb wang gaji tp d'sebabkan tahap ketensionan tu xseberapa sgt( but depend on your jobla or position lol)...aku nih keje biasa2 je maka ketensionan tu jarang2 dtg...if dtg pn ikut season dan keadaan...namun bila dh kena marah kat boss tu hilang mood keje gak wei...tambah2 kalau staff ko @ rakan sekerja ko wat perangai gak..tetap mengaco kerjaya ko.

Namun itu semua terpulang pada diri sendiri dan apa yg ko ada sekarang ataupun d'mana ko berada skrg...setiap owg berbeza keadaannya...cuma mcm ana ko nk handle itu bergantung pada ko. Semua aku cerita atas tu base on xperience dan pendapat aku je..tiada kena mengena ngn owg lain tp if terkena maafla ya..

Apapun yg terjadi...buat la yg terbaik dlm hidup, study mahupun keje tetap kena ada objektiv dan misi baru rr ko tau d'mana ko nk tuju. Bukan setakat utk dapat kejayaan masa depan mahupun gaji yg best tp apapun yg penting adalah kepuasan dalam setiap apa yg ko lakukan..he..he...

END




0 comment(s):