Tuesday, September 13, 2011

naluri


Lately aku asyik dihidangkan dengan perkataan naluri.


Naluri ibu,naluri perempuan,naluri perempuan yg dah tunang, naluri si isteri dan naluri tu la naluri nila.Naluri ni apa?


Owg kata, naluri ni perasaan dalam diri yg mana berupa tekaan akibat sesuatu peristiwa yg berlaku. Cuma tak tau betul atau tak je, just teka teka atau serkap jarang je. Selalunya naluri nih amat sinonim ngn peristiwa2 buruk je.


Untuk yg bercinta dan yg dah berkahwin, perkataan nih sgt sinonim ngn mereka.


Namun semua ini, hanya mainan perasaan je, di depannya kita tak tau. Bahkan bukti yg ada belum tentu agi mengukuhkan keadaan. Semua ketentuan tuhan, qada dan qadar yg maha 1.


Untuk yg bercinta, kadang perasaan yg tidak enak merasuk dan meragui pasangan sendiri. Jika dilayan mungkin bertambah giler kerana perasaan syg yg mahu diperjuangkan dan rasa ingin tahu. Mana kita mahu yg tidak baik terjadi kat pasangan kita apatah lagi ke atas cinta murni kita.


Hidup ini memang begini, ini antara ujian tuhan. Just keep positive, berdoa dan bersusaha untuk mencari yg terbaik. Kalau dilayan syak wasangka akan melebih-lebih dan mungkin akan menggangu hubungan korang dan pasangan korang yg harmoni itu.


Komunikasi di antara pasangan tu penting, kalau bole jgn ada rahsia, dan duduk sama berbincang jika ada masalah. Tiada masalah yang tak dapat diselesaikan actually, cuma lambat ngn cepat je.


Maka keep positive, usah meragui, jgn dilayan perasaan yg tak enak dalam diri(mungkin mainan syaitan) dan perlu ada kepercayaaan (trust) terhadap pasangan masing2.Barulah harmoni.


Cuma kena ingat, percintaan, bahtera perkahwinan ataupun kehidupan ini, takkan mungkin sunyi dari badai dugaan, harus tabah,bijak dan positive dalam menyelesaikannya.


Sekian...


*Sharing is caring...

7 comment(s):

Ri said...

hmm.. istilah naluri kurang tepat kot.
klu inggerisnya 'instinct' memang tak dpt direct translate kepada naluri.
mgkn firasat lbh tepat..

pape pun, entry ni terkandung nasihat yg amat amat amat aku perlukan tika ini.

tima kasih byk2!

Asrul "iLham" Sany said...

"Naluri saya kuat mengatakan ada orang cuba untuk kebas Ashraf dari saya walaupun saya seorang yang seksi," kata Amer yang jeles akibat ex Ashraf, Fajarn masih cuba menghubungi Ashraf.

k.e.r.i. said...

Naluri lelaki pun ada juga.

Joey said...

aku teringat lagu nora naluri.....lol


p/s kadang2 naluri kena buang ke tepi.

CintaZulaikha said...

sumer org ada naluri..naluri tu kan datang dari hati..lainlah org tu takda ati..mungkin dy takkan ada naluri, kan???

bukankosong said...

Ri: oh ekk...ada yg kurang tepat ye, tula...definisi tu my padangan je.Btw mesti skrg nih ngh bahagia ngn seseorang kan? hu..hu..tumpang happy

Asrul: Fajarn mahu mengejar Langit sowang je :p

bukankosong said...

K.e.r.i: mestilah ada, cuma lelaki nih cool sikit, malas nak layan instinct nyer tu

Joey: a ah...masa aku tulis nih pun mmg teringat lagu Nora, tul ka ang buang ke tepi?

ika: tepat sekali...cuma hati-hati gak, ikut hati, mati ye