Saturday, July 9, 2011

Burung sampah masyarakat


Burung sampah masyarakat?

Burung yg dihalalkan utk ditembak...sbbnya suka mencemarkan alam sekitar ngn taiknya dan bunyinya. Abih jalan yg tar yg itam jadi putih tompok2 dan cermin2 kete pun turut sama kena. Bengang jadinya empunyer tuan yg parking tepi jalan atau bawah pokok besar tu.

Yala...burungkan mana reti bahasa kan, akal jauh sekali xde.So berak merata.

Tau celik mata je tiap2 hari nak cari makan, nak mengawan,nak berkawan dan memekak-mekak je.Lumrah ikut naluri mereka.Lagi satu mereka2 ini suka mkn makanan buang,katak mati atau tikus mati kat atas jalan raya tu (setelah dilenyek kete).

Sbb tu burung ini disisihkan dan dianggap pengotor.Plus warna itamnyer tu dianggap pembawa sial atau mala putaka.

Bunyi suaranya plak kasar sekali. Aku rasa tak penah agi ada empunyer manusia pelihara burung nih kat umah plus kat mana2 zoo pun aku jarang nampak dipamer kat pengunjung.Sememangnyer burung ini bukan burung penarik.

Cian dia...nasib badan kan. Lahir sebagai burung gagak.

Namun korang tau tak apa kebaikkan adanya burung ini? Cuba pikirkan...mesti ada sebab nape mereka2 ini wujud.Plus byk plak tu kat bandar2 besar nih.




*Teringat masa kecik dulu,zaman sekolah rendah.Penah baca buku cerita teladan berkenaan bagaimana sang gagak beriktiar mencuba minum air dari dalam balang yg cetek airnya atau tak sampai paruhnya. Hanya gunakan batu dia bole minum air tu.Zaman ini aje mereka dianggap bijak.


4 comment(s):

Syakir Rahman said...

bird pest la...apalagi..kn3...

ASaDa RyutaRo said...

burung ni bagi kotor bandar, supaya orang majlis perbandaran bersihkan. peluang kerja dibuka. rezeki..

burung ni bagi kotor cermin kereta, supaya tuan kereta pergi kedai cuci kereta. rezeki untuk orang buka bisnes cuci kereta..

mungkin banyak lagi hikmah diciptakan burung gagak ni.. :D

Asrul "iLham" Sany said...

supaya abang yg tembak burung tu ada keje...

p/s : tak suka gi CM masa brader tu tembak2... takottt T_T

flyz said...

Syakir: ye ye...ilangkan serangga perosak yg merosakkan

Asada: Ada gak kepentingan gagak ye, btw thnks singgah my blog

Asrul: nnti tertembak ko plak :P