Tuesday, June 28, 2011

ubat nyamuk




Sejak balik kg nih...sgt malas! Yala...semua senang dan makanan pun terhidang depan mata. Tp esok malam nak balik dah...hurrrmmm...

Well...tgk gambar kat atas tak?

Tu ubat nyamuk owg Kelantan panggil, jenama Fumakila, sape tak kenal tak taula...

Dulu selain guna kelambu, nilah antara alatan yg canggih utk halau nyamuk dari gigit badan-badan cute kat umah nih.Walau bau dia busuk tp byk membantu dari digigit nyamuk sial tu. Time kita masyuk tidur tula dia ganggu ngn bunyi dan gigitan nya.

Jarang dah owg pakai kot...kt kg aku pakai agi.So traditionallah... but membantu.Kalau kat bandar owg gemar pakai yg cecair, bar, semburan dan alat bunyian utk halau nyamuk tu.

Teringat masa kecik dulu...sebelum tidur mesti pasang nih, yala...kat kg byk nyamuk kan.Tak perlu bakar sampah asapkan umah lagi utk halau nyamuk, itu lagi tradisional wei.

Selalu guna penutup periuk utk alas ubat nyamuk tu, tak mau habuknya mengotorkan lantai.



* Sakit ati ngn maxis...siapla kalau aku dapat tau pe yg ko overcharge!


3 comment(s):

CintaZulaikha said...

pakai kelambu lg best~~

Deeyaudeen Sabri said...

aku smpai skang pakai mende alah ni . haha terbaekkk !

flyz said...

Ika: yup..better tp serabut sikit

Dee: really? bagus rr...byk nyamuk umah ko ke..