Sunday, July 22, 2012

bawak bersabar ye





keje retail @ keje kat supermarket di bulan puasa memang menguji kesabaran

rasanya entry mcm nih wajib digarap oleh aku tiap2 tahun, sbb masing2 ada pengalaman tersendiri terutamanya ketika bulan Ramadhan ni

adakalanya aku rasa, ada certain pelanggan spt tidak berpuasa kerana tidak dapat menahan dugaan ketika bersama ramai pelanggan lain untuk shopping itu ini



mcm biasala, nama pun bulan puasa, bulan membeli mcm2 untuk kelengkapan sahur atau berbuka

ada yg nak masak, ada yg mahu segera ala kadar je

yg geram tu yg tak paham ketika ramai owg nih,masing2 pentingkan diri sendiri dan hendak cepat je, gaya macam ko owner supermarket tuh



aku ngn team aku, mencuba yg terbaik untuk memberi perkhidmatan 

biasala adakalanya tidak sesempurna spt yg diharapkan

namun jgnla dicerca, dimakikan dan digaduhkan yg melambangkan kelemahan diri sendiri

ala mcm tak puasa plak bila tarik muka melampau tu serta menggunakan bahasa yg kesat dan sinis 



cuba bertenang, kami lagila kena bertenang kerana bilangan pelanggan sangatla ramai

terutama di bahagian ikan, sayur & bahagian membayar

semua benda kami kena buat serentak dan berturut2 plak tu

dengan puasa lagi, dengan kudrat tak seberapa tu, ada kalanya anak buah hamba membuat kesalahan



jgnla dihukum mereka terus dengan caci maki melampau

rasanya perlu diisi sedikit dengan kesabaran puasa

kami mencuba memberi yg terbaik untuk mengatasi masalah yg ada,yg timbul tu



yang memalukan tu, yg membuat ona tu, orang Islam plak tu, orang melayu yg rasanya conpirm berpuasa di bulan mulia nih

baik yg pompuan muda vouge atau pakcik tua yg perasan poket ketat mmg kekwat sgt nak hina orang2 retail cikai mcm kami nih

kena ingat ya, ada certain yg bekerja, ada juga berkelulusan yg boleh tahan atau mungkin lebih dari kamu

mungkin ada yg memilih bidang ini sbb minatkan bidang 'customer service' nih

jgnla duk pandang rendah kat kami mcm kami nih kuli batak masyarakat plak

kalau mcm tu baik korang gi tanam sayur sendiri, jadi nelayan cari ikan sendiri atau apa sahaja la asal ko puas hati, hoho



kadang sehabis baik kami memberi perkhidmatan

tapi ludahan yg diberi

mmg ada staff yg membuat ona, tp rasanya tak salah menggunakan pendekatan cara baik supaya orang lain lagi hormatkan kamu dengan cara kamu itu

ini tidak semua mau ditekingnya gara2 salah harga RM0.10, menunggu lama mau membayar, mau perkhidmatan lebih

jgn risau kami dididik untuk suasana ini, cuma kena ingat kami juga manusia membuat kesilapan

lainla robot ye, bole bg perfect 100% sbb asyik buat menda sama



btw dahla ramai owg, sila paham untuk tggu turn masing-masing

pengorbanan orang keje retail agak luar biasa bila terpaksa keje weekend, keje time owg cuti dan ada yg keje lebih masa

kdg kudrat mereka tidak mampu melayan kehendak pelanggan itu ini

harap bersabar ye


* pjg plak entry aku, point kat sini aku nak bgtau, dalam semua menda, tak semua boleh dapat seperti yg diharapkan, tiada yg sesempurna mungkin dan mencubalah untuk bersabar. Jgn dimaki untuk menda yg sama-sama bole kita selesaikan.

kadang ada pelanggan lain yg geleng kepala gara2 tak bersetuju dengan sikap pelanggan lain yg tak reti sabar tu.

14 comment(s):

Anasyg said...

pak cik...bawak bersabar. Mereka ni di datangkan khas sebagai pakej menduga kesabaran pada bulan puasa. Istighfar banyak2 kalo jumpa org mcm ni.

crescent said...

Faham sangat perasaan tu...kene byk bersabar...paling kesian kat cashier...time buka time tue yg q berderet...huhu...

adoyai...terus teringat balik mase keje lama dulu...pengalaman tue mahal..hehe...

adam said...

kesian kat ko.

aku faham perassan tu, kadang-kadang orang tak pernah nak pedulik pasal si pekerja yang turut cari rezeki jugak untuk dia berbuka puasa jugak.

dengan gaji yang tak sebrapa ditambah caci maki customer, kejam sungguh. member tu kire habis bagusla cari rezeki halal.

manusia-manusia.. tapi nak wat cane. dunia kapitalist ajarkan manusia pentingkan diri.

perghh. ilmiah tak ayat aku? keh3.

the malay male said...

bawak bersabar...dugaan bulan puasa juga kiranya tu.

tapi kadang2 rasa tak adil juga bila dapat customer yang cerewet gila ni. Sentiasa mencari salah orang lain.

leakedknowledge said...

nk org hormat kita, kita kne hormat org len dlu....as simple as that. tp ak pon kadang2 bengang juga..dh tau org beratur pjg, ada la juga si tukang chasier mgedik2 slow la..nk scan barcode pon kemain teliti..buat kije pantas n effisien la ckit...bru la customer kagum

sYukCurz said...

sabar k. itu ragam kita masyarakat yang masih mempunyai minda dunia ketiga.

let changing the mind set starting with ourself and ppl around us

bukankosong said...

@Anasyg tulah..sabar je la...

bukankosong said...

@crescent tulah, smpai customer tu cakap, minum dulu jab dik, akak tunggu...

bukankosong said...

@adam

ilmiah sgttt..hoho

thkns, sama2 buat yg terbaik utk keje masing2

bukankosong said...

@the malay male pentingkan diri sendiri, nyampahhh

bukankosong said...

@leakedknowledge ada gak kes mcm nih, then bila tanya sal lmbat sgt? katanya takut short, sbb klau short kena byr potong elaun..selalunya cashier baru la mcm nih

bukankosong said...

@sYukCurz together we improve! yeah!

KorN said...

kalau kerja mcm tu, memang saloo jadi gini... org kurang respek dengan kite...tak tau la knape... memang la customer first.. tp ade had nya... kalau kastemer dah melampau, aku tampar je... hahaha

bukankosong said...

@KorN

kalau tampar tu nnti kita plak yg kena buang keje ye