Thursday, August 2, 2012

kenapa '' 5 tahun '' ?


ada yg tanya

''nape 5 tahun? lamanya... takde cari keje lain ke?''

''walhal ada degree mcm aku?'' kata mereka dengan sebelah mata



mcm la aku keje makan gaji diploma

aku senyumkan aje, dalam hati bertapa mereka memandang rendah keje yg aku jawat sekarang

diagungkan mereka keje keje goverment itu

persetankan semua itu kerana aku lebih senang dengan kerja dan jawatan yg aku jawat skrg

rasanya setakat ini boleh dibilang ngn jari aku bawa balik kerja ke rumah

atau tertekan atau kebosanan dengan kerja aku

apatah lagi setiap hari aku lalui dengan pengalaman baru yg pelbagai, melayan kerenah manusia macam-macam 



berkerja di bidang retail kadang dipandang rendah apatah lagi shift tak sama macam owg lain

gaji kadang tak sehebat mereka namun aku tetap bersyukur dengan apa yg ada, kerana sehingga saat ini aku mampu langsaikan perbelajaan aku tanpa meminta pinjam kerah owg lain

siap boleh hantar kat mak ayah lagi



bila bersama kawan-kawan aku tak pernah rasa rendah diri walau mereka selalu bangga dengan apa yg mereka ada

tp anehnya setiap hujung bulan mereka gelisah dan ada yg makan maggi sbb tak cukup gaji katanya

aku blur, kata gaji besar?

baru aku paham konsepnya skrg, rupanya makin besar gajinya, makin tinggi tanggungannya



ok lah ye, pandai-pandaila engkau, sbb tu perbelanjaan dan gaji kena pandai atur nnti jadi mcm ni lah

hebat mcm mana pun, kereta besar atau umah besar segala pun tapi boros 

kedian hari kamu tak lebih dari peminta sedekah tepi jalan


12 comment(s):

the malay male said...

yang penting happy :-)

|| amira || said...

kalau semua kerja kerajaan , sape yang nak kerja swasta kan ? rezeki orang lain-lain . yang penting halal .

selamat berbuka :)

Fel said...

Kerajaan ke, swasta ke, sama je. Yang penting rajin bekerja. :)

iena_mieyna ^^ said...

x ada masalah keje mana2 pun selagi rezeki yg kita peroleh tu halal.. :) lagipun, mostly rakyat malaysia skrg perbelanjaan melebihi pendapatan..huhu.. so, x boleh lah nk memilih sgt bab nak mencari rezeki ni kan..selagi kita ikhlas,insyallah,kita sentiasa gembira dan redha dgn apa yg kita ada..salam ramadhan!

Anasyg said...

@|| amira || setuju ngan cik mira - kalau semua kerja kerajaan - sapa nak kerja swasta - hehe

bukankosong said...

@the malay male baru keje bermutu ye

bukankosong said...

@|| amira || rasanya ada owg tulun jwbkan :p

bukankosong said...

@Fel kalau pemalas tuh, baik buang je

bukankosong said...

@iena_mieyna ^^ setuju ngn cik mie

bukankosong said...

@Anasyg

ye la dik

SM said...

besar periuk, besar la keraknya.

bukankosong said...

@SM hoho