Sunday, January 2, 2011

Berita kesihatan aku



Kesihatan tu penting?

Mencegah lebih baik dari berubat...betul kan? So azam tahun baru aku kali ni adalah lebih banyak bersenam,even kat tempat keje pun aku dah mula byk berjalan(bukan mengular tp berjalan utk nk pantau-pantau staff), excersise sikit. Sekarang pun aku dh mula banyak minum air kosong dari air manis walau tak leh nak buat apa-apa bab2 makan sbb terpaksa makan kat luar,taula kan aku malas masak.

Aku sedar akan hal ini, kesihatan amat penting, sesekali mkn buah gak ,sayur gak walau kadang-kadang kalau lapar gila tu aku langsung tak pantang makan. Aku nih bukan jenis owg berisi sgt, tgk tang luar nmpak mcm kurus tapi tang perutnya, kantoi...sbb cam nak boroi je (seteres aku!!!).

Tu sbb aku mula sit up lebih! Dah planning dah nih, ptg-ptg mesti gi jogging tp tunggu hari cuti rr sbb hari biasa aku keje smpai 6.30 ptg baru balik. At least bersenam 2@ 3 kali seminggu itu pun dah kira baik. Nekad kali ni! Walau takde member teman aku gi jogging,aku gi je sorang-sorang, sbb tiap kali nak tunggu member,asyik tak jadi je. Lagipun aku dah survey landasan jogging yg baru katanya.

Selain tu juga aku jaga kesihatan ngn tidak mengambil apa-apa pil tambahan pun, dulu masa belajar cikgu kata kalau kita suka guna suppliment nnti badan pun asyik minta suppliment,tak tahan lasak. Tul ka? Mungkin kot...sbb tula aku tak penah ambik apa-apa pil cthnya pil vitamin, selain jimatkan duit mungkin side effect lain leh elak.

Selain itu gak, aku cuba elakkan kalau demam ambik panadol-panadol yg mantap,mcm soluble ke apa ke...sbb ubat-ubat yg gempak yg leh wat ko cepat sembuh nih selalunya wat badan ko bergantung sgt kat ubat tu. Aku just ambik panadol biasa, tu pun sebijik, itu pun aku telan kalau aku sense badan aku dah mula nak demam. So aku biar antibodi aku gerak lebih, bila badan berpeluh maka bertambah ok sikit.

Ini rr petua aku, so setakat nih,alhamdullilah if aku demam takdela smpai meleret-leret sangat, buktinya smpai sekarang aku keje tak penah ambik lagi MC (tak tipu yer) ,syukur pada tuhan atas nikmatnya itu.

Cuma aku bole rasa, kadang-kadang stamina diri aku tu kurang sbb tu aku dah mula aktif bersukan. Walau jarang join game tapi at least wat senaman kecil dan jogging itu pun dah kira ok. Paling penting gak adalah tidur yg cukup, sbb kalau tak otak tak dapat O2 yg mencukupi sbb tu badan ko lemah.

Dulu aku Science student so serba sedikit hal kesihatan aku tau. Walau tak byk mana ilmu mcm doktor at least pencegahan tu ada.

Cthnya , aku boleh tahu diri aku nak demam jika tekak aku rasa lain mcm plus pening kepala. Masa tu cepat-cepat aku telan panadol, tu pun sebijik. Dan satu lagi mind set ko mesti kuat tau, sbb everythng bermula kat otak kau dan pemikiran kau, jika kau fikir ko lemah maka demam rr kau , biar mind set kontrol bahawa badan kau kuat maka akan ada hormon yg dirembes badan yang boleh buat antibodi kau bekerja. Bagi aku apa-apa hal mesti antibodi kau jangan lemah, biar dia aktiv.Paksa dia bekerja,cuba jangan bergantung kat ubat, sbb next time bila penyakit dtg dia bole lawan sendiri.

Satu lagi pantang aku @ doktor pun penah bagi tau sendiri, jika ko diberi ubat antibiotik maka habiskan ubat tu walau kau dah kebah/surut demam sekali pun, sbb jika ko gagal mungkin akan ada virus yg akan immune pada antibiotik itu nanti. Sbb aku penah belajar dulu, virus nih dia cepat belajar tau. Dia pun macam kita la,senang sesuaikan diri dengan keadaan dan belajar dari kesilapan, sbb tula jika ko bergantung pada ubat atau tak ikut nasihat doktor ko senang kena penyakit.

Itu je serba sedikit ilmu yg aku tahu, harap ilmu nih berguna, sebab dulu aku penah belajar sikit-sikit walau dah lama tinggal. Selain tu doa dah iktiar adalah penting. Korang tau tak sembahyang pun boleh hindar penyakit tau. Apa yg aku tau air sembahyang boleh sucikan diri, tumpuan pada tuhan ketika sembahyang boleh kuatkan otak kau dan segala tingkah laku masa sembahyang seperti rukuk dan sujud sebenarnya merupakan satu senaman. Ok tak? At least bila ko sembahyang lima waktu maknanya dah lima kali sehari tau kau bersenam.

He..he..renung-renungkan, inilah yg aku tau. So far Alhamdullilah semuanya ok.

15 comment(s):

LURZAN TAZA LIMAJ said...

jom, kite jog sesame nnti yeaaayyyy

Anonymous said...

jom!!!!

Joey said...

hahaha..mari lah kita berjogging yer inchek R! Tapi since your cuti tak sama macam aku yang cuti konvensional nih.. so susah lah yer.

Hmm..takde la aku nampak ko gemuk. Tapi, kalau perut tu samalah kita yer.

p/s aku bosan. jom karaoke? hahaha

Anonymous said...

Mr J, ko penah jumpa aku ke?

Karoake? bole aje, jommmm!!!

Joey said...

jumpa? tak pernah.

aku cuma main agak jer. Lagipun, i'm good at finding people (maksudnya stalking..hahahaha)

p/s ari tu korang ada pakai baju kaler hijau kan. tak pasti la baju ker atau vest. kat belakang dia tulis training and nama R. Cuma aku tak pasti.

Anonymous said...

Senang la nk intai-intai umah dekat aje ngn Jusco.

Btw baju kaler hijau mungkin T.shirt Au2 kot,t,shirt dipakai jika ada aktiviti store,tapi mana ada tulis R atau training.Then uniform ada yg pakai vest,kot dan baju biasa utk manager.

Joey said...

hahaha.. aku dah tak ingat. Tapi memang dia ada tulis nama. Sebab tu aku tau nama ko. :)

Anonymous said...

T.shirt @ uniform kami tak penah tulis nama rr. Melainkan ko tgk ID pass kami.Hu..hu...

Joey said...

hahaha..lupakan sajala. tapi memang betul nama ko R kan?

Anonymous said...

a ah,tgk kat page atas tu pun ko dh tau...lainla ko misteri je, : )

Joey said...

hahaha. aku dah kata dulu. aku tidak misteri ya. Kena pandai cari. :P

Anonymous said...

hint tak bagi..tapi xpe rr. Tu tak penting, yg penting me kasih rr sbb selalu lepak blog aku siap bg komen agi.

Joey said...

sama2. aku pun kebetulan blog walking. dulu aku ada datang. cuma aku tak brani nak komen. Lepas aku dah settlekan macam mana nak komen tanpa ada linkback baru aku berani komen2.

p/s yer aku ada membaca secara silent yer kisah2 chenta mu dulu2.wakakakaka

Anonymous said...

hu..hu..kisah lama, skrg dh single pun.

Joey said...

takpe. nanti adalah tu