Monday, January 10, 2011

semut oh semut 18sx





Limah atau nama singkatannya Mah baru saja berumahtangga dgn suaminya.Seman atas dasar pilihan keluarganya dan tinggal di kawasan perkampungan.Walaupun Seman sengau orangnya, Mah tak kisah malah mereka begitu bahagia dan tiada sebarang masalah yg terlalu besar sama ada dari segi komunikasi,nafkah zahir atau pun batin. Cuma ada kalanya Limah tak dapat nak memahami apa yg suaminya cuba nak bagitau.

Pada suatu malam Jumaat, mereka berdua bersetuju untuk membuka 'kaunter pembayaran nafkah batin'. Kali ini Seman agak letih sedikit disebabkan pd siangnya tadi dia pulun toreh getah sampai 10 ekar. Maka seman tidak mahu bekerja keras untuk sesi tersebut dan dia mengambil keputusan untuk berperanan sebagai 'org bawahan' sahaja. Setelah tiba waktu yg sesuai,Seman pun berbaring terlentang dan 'transaksi pembayaran' pun bermula.

Nak dijadikan cerita, dalam masa urusan tersebut seekor semut api telah jatuh dari siling ke atas katil dan merayaplah sehingga terjumpa dgn dua buah 'batu lembut' kepunyaan Seman. Oleh kerana pada masa itu semut tersebut mendapati 'batu2' tersebut seperti hendak melompat2 bagaikan nak menindihnya maka semut api tersebut terpaksa mempertahankan diri dgn menyepit sekuat hatinya 'batu lembut' tersebut..

Seman yg dari tadinya sedang asyik "hedap..hedap. ." tiba2 terkejut dan merasa sakit lalu bersuara dgn agak kuat sedikit..

Haduh Mah..hemut.. hemut..hemut. ." kata Seman.

"Dah kemut ni bang" jawab Limah.

"Hemut... hemut...hemut. .. higit helur hahu " sambung Seman yang cuba
cabut anunya. Tapi masih dihalang oleh Limah.

"Dah kemut dan gigit kuat dah ni bang. Nak kemut dan gigit macam mana
lagi" sambung Limh lagi dalam nada merenggek berahi.

"Laaa Mah... haduhhhh.... hemut higit hagi huat" celah Seman.

"Bang.. tgh kemutlah ni..nak gigit kuat camna lagi... Dah habis gigit dah
ni..." sampuk Limah.

"Iskh...iskh. .ishk.. hak haham la Mah ni. Hahu hata hemut hat helur hahu.
Haku nak habut hulu" balas Seman.

"Masa ni mana boleh cabut bulu bang, kok ya pun tunggu la selesai dulu
baru cabut bang" balas Limah yang hampir kecewa kerana ganguan tersebut.

"hukan.. hemut higit hat helur hahu..."

"mana boleh sampai telur2 pun masuk bang..ni dah habis dalam dah ni.."

Limah yg dari tadi sedang astik menerima bayaran rasa sedikit terganggu dengan kerenah Seman tidak berapa nak peduli dan tidak mahu berhenti kerana dia merasakan masa untuknya menutup kaunter sudah hampir tiba.....

Limah semakin laju membuat 'kira2' sedangkan seman dibawah terkulat2 terpaksa memberi bayaran dalam antara sedap dan sakit. Si semut ni pulak bila keadaan semakin tak menentu kerana gegaran gampa bumi yg semakin menjadi2, dia pun mempertingkatkan kuasa dalamannya untuk menggandakan serangan keatas 'batu2' yg mengancam keselamatannya. .

"Haduh Mah... hakit.. hedap..hakit mah.. hemut hat helur hahu mah.. hemut

hakin huat mah hat helur hahu.."
seman sendiri dah tak tau macam mana nak bagitau Limah.. sedap ada..sakit pun ada..

Limah yg merasakan sudah tiba waktunya untuk dia menutup kaunter, terus menggandakan kuasa dalamannya untuk membuat 'kira2' dgn laju sekali begitu juga si semut tadi semakin kuat goncangan 'gempa bumi', maka semakin kuatlah dia menggandakan serangan.. keadaan berlanjutan lebih kurang 2 minit seterusnya dan dalam masa itulah si Seman tak habis2 bising....

"aaaa.....hedap. ."
bila semut api tu ketip kuat...
"aaaaduuuhh. . hakitt...... hemut higit helur hahu.."

Begitulah nasib Seman..Limah sudah tak memperdulikannya lagi.. dia
meneruskan 'kira2' diatas 'bayaran' yg diberikan Seman sehinggalah selesai 'sesi pembayaran'.

Apabila kedua2nya berpuas hati dgn 'transaksi pembayaran' tadi Seman pun cepat2 bingkas bangun lalu mencapai lampu picit dan menyuluh kearah tempat yg kena gigit semut api tadi.

"tu hemut hat helur hahu tu.."

"apa ni bng.. kan dah sudah dah.. dah cabut pun.. takkan gatal nak mintak
kemut lagi..?

Seman malas nak betekak lalu dia pun mengambil semut api tadi dan
tunjukkan kpd isterinya..

Laaaaaaaa... semut!... Ingatkan apa tadi... patutlah meracau tak tentu pasal pun... selalunya tak macamni... iskh... iskh... iskh..... semut oh semut... kenapalah kau jadi begini" kata Limah lalu mambuang semut tadi sambil ketawa




*He..he..


7 comment(s):

dyah pinky! said...

sengal la cerita ni. lawak2.

:D

bukankosong said...

sesuai utk owg 18 ke atas je tau.He..he..

BB.B.Com said...

glekek sorang2 baca cerita ni haha

i'm shin... i'm inesen said...

lucahhhhhhh! tp kalo ada bideonya lagi best huhu

bukankosong said...

shin:kemain agi ya...hu..hu..

.:: dieylah :: said...

tutup mate bce ni..hahaha...

encikReza said...

teringat masa mula² baca cerita ni dOlu²~

hemut-hemut