Wednesday, January 12, 2011

MBO



Salam,

Waa...penat setelah balik dari training MBO tadi.MBO? MBO tu apa?Bukan panggung wayang ok,actually Mangement by Objektif di mana employee staff Jusco itu dinilai. Dinilai untuk apa plak? Untuk bonus, naik gaji, naik gred dan sebagainya.

Aku takleh cerita detail lak akan procedure MBO nih...nnti menyalahi etika keje lak.Maklumlah segala maklumat sulit syarikat harusla dirahsiakan. So aku gi training MBO nih sbb ada perubahan format c,kit, d'sebabkan aku nih Trainer merangkap cikgu Jusco maka aku kena gi training dulu barula bleh ajar owg kat store operation tu.

Biasala, balik training mesti otak penat sbb kena serap ilmu byk sgt katanya.

Sape-sape dah keje mesti lalui penilaian nih, tak kisahla nama dia bukan MBO tapi lebih kurang rr.Korang mesti dinilai untuk kemajuan company tu sendiri, sbb kalau takde penilaian maka company korang takleh tahu setakat mana keupayaan korang,kelebihan korang,kelemahan korang dan semestinya kalau bagus nak bagi reward kan? Mana-mana yang tak perform lak, maka korang duk takut lamala jawabnya sbb mungkin niat ko keje tu sambil lewa je dan owg tak pandang pun.

Dengan penilaian nih segalanya terungkai kan? Bagi yg belum keje tu,i mean yg masih belajar tu aku xsure korang familiar ke tak akan hal penilaian nih...cuma nak bgtau kat c,ni penilaian pekerja tu penting untuk kepuasaan company mahupun pekerjanya sendiri.

Tapi dalam company duk sibuk nilai pekerjanya tu adala gak yg salah guna kuasa atau salah penilaiannya,mulala masuk episode isu pilih kasih dan sebagainya. Dan semestinya ada yg akan cakap belakangla,kipas bosla, tula ni la bila ada yg naik dan direward atau sebaliknya. Lumrahla mana-mana company akan lalui situasi mcm nih, dan aku sendiri pun tahun lepas diuji.

Nasib baik aku tak melatah sangat,kalau tak dah lama aku dah berhenti keje.Ada certain-certain owg yg jenis bukan penyabar mesti dah ambik jalan mudah ngn resign. Bagi mereka jika company tu tak tau hargai mereka baik mereka berhenti je kan?

Aku tak taula part tu.Kalau ikut hati memang nak buat...tapi disebabkan aku ada akal dan aku pikir jika aku resign maka sumber rezeki aku hilang baik aku xyah wat. Lagipun zaman skrg nih penganggur2 ramai, berdozen-dozen universiti hasilkan graduan maka sudah tentula competition tu tinggi.Maka sape-sape yg keje tu baik hargai keje korang tau.

Bukan korang tak tau if korang dah lama dah kat company tu dan korang resign, korang kena start balik dari bawah utk company baru korang.Maka mulala episode untuk belajar balik.Part nih kalau korang nak tau aku tak berapa gemar. Aku dah selesa ngn company aku skrg walau kadang-kadang aku d'uji. Alhamdullilah gaji pun ok,maka aku tak terkedu sangat beb.

Lainla kalau korang dapat better offer,gaji lagi besar, keje plak bidang yg ko belajar dulu dan takdir tuhan ko pindah company lain maka proceed aje. Itu rezeki kau,maka pergi jela kan? Oh ya lagi satu owg owg muda zaman skrg nih agak demand gak specially fresh grade .Demand kat c,ni maksudnya mereka lebih gemar utk keje goverment(tak taula fakta nih tul ke tak,dari apa yg aku rasa dan tengok mungkin kot?)Katanya govt(goverment) lagi selesa, ekonomi terjamin,senang dapat pinjaman dan sebagainya.

Terpulangla kalau kau dah berjaya dapat keje govt tu tp mana-mana yg belum dapat tu jangan duk memilih keje sgt. Terimala keje mana yg ada dulu,keje sehabis baik dan jangan duk demand nak keje yg senang senang je. Aku tak kutuk keje Govt, cuma aku kadang-kadang geram owg yg tak tau bersyukur nih.

Apa yg aku tau keje govt nih ramai yg contract,bila contract dah habis mulala ko ngngur.Aku dah ada experience byk member dah gara-gara duk kejar govt sgt smpai kemudian hari,ko yg rugi. Apepun tgk sebaik mungkin keje govt ko tu mcm ana. Then bila keje tu performla...jgn duk berlagak tak tentu pasal.

Aku yg keje swasta pun tau bersyukur walau gaji aku ciput je dari korang.But aku still puah hati dan tak berlagak (ayat nih utk certain certain owg je yg keje govt tu,yg tak tau bersyukur dan tau berlagak je) .

Apapun dan di mana pun korang berada, yg penting bertapakla di dunia nyata.Nak buat sesuatu tu fikir dahulu. Serta jadila pekerja yang baik, yg rajin,yg ikhlas dan bekerja untuk kepuasan. Tuhan nampak kalau niat kita baik. Walau kadang-kadang kita tak dipandang bos walau kita perform,MBO/ penilaian korang still rendah gak. Namun korang jgn rr putus asa. Teruskan perjuangan, gagal sekali bukan bererti selamanya. Lambat laun rezeki akan tiba jua dan ingatla tuhan itu maha adil k. Aku tau duit/gaji tinggi tu penting pd zaman skrg,tp ketenangan dan kepuasan itu tak mungkin leh dijual beli tau. Even gaji ko tinggi sekalipun tp ko takde life,takde kepuasan,asyik tension je,tak kemana gak kan?

Maka bekerja sepenuh hati dan ikhlas.InsyaAllah pekerjaan anda akan diberkati. Harap kita sama-sama melakukannya.Aminnn...

11 comment(s):

Joey said...

wah! i dont know kenapa kita fikir benda yang sama neh...

not exactly the same situation, tapi lebih kuranglah pasal penilaian, naik gaji, naik pangkat.

Blehlah kita sembang2 pasal ni hahaha.

p/s Clue 2. Look carefully to my picture.

LURZAN TAZA LIMAJ said...

syabash bete syabahs !!!

aku br je lepas appraisal

alhamdulilah rezki lebih thn ni

Anonymous said...

Mr misteri: clue tak cukup beb..ha..ha..really? otak sama jab.

Zat: lagi berkat dan bertambah rezeki tau blnja member2 :)

Joey said...

hahahaha. the picture tell it all. Seriously :)

Anonymous said...

Mr J: jumpa dah,kih..kih..

Joey said...

i told you. I'm not that hard to find :)

Anonymous said...

yalaaa...keep in touch! :)

Joey said...

iyer.. everyday i come tau..hahaha

achik ezam said...

apa2pon kerja yg kita buat niatkan kerana Allah n jgn lupa mak abah :)

Anonymous said...

Ezam: semestinyer...

Anzur Anuar said...

kalau maher zain tercalon, nak undilah. hoho. :)

Live Blog: belog! my Oxygen