Friday, September 21, 2012

jgn guna pakai 'customer alwyz rite'



kadang malas nak cerita perihal keje sangat kat sini

sbb aku tahu, customer always rite



walau tadi muka aku dah merah giler menahan marah

mungkin juga sbb lapar, belum dinner lagi

tu lah sbbnya kalau customer yg tetiba rasa nak menang sangat, aku dah tak boleh tolak ansur sangat

sudah terang lagi bersuluh engkau yg salah, lagi mau cari pasal



complain untuk kebaikan takpe

ini kalau complain untuk mengambil kesempatan  ' itu dah cam haram!'

sudah jelas kami tulis kat tanda harga tu, tertera dengan jelas, kalau dibaca & dieja betul-betul bahawa kalau beli barang A dan barang B campur maka harganya akan ada potongan / promotion

ini ko gi gatal   ko**   gi ambik barang A dan barang A memangla takde harga promotion malaun wei



gigih ketegak ngn aku kata kami tipu dia, sbb kat situ ( tanda harga tiada tunjuk )

harus aku bawak ke tempat kejadian itu (tempat tanda harga ) , malu la ko wei

then salah kan kami balik ( sbb nak menang kannn )

katanya 'saya sibuk shopping datang tengok harga je lah, mana tau ada promotion mcm tuh, barang nih dengan barang nih je ' muka kelat nak mampus nih, mcm pendeta gayanya



aduiii...aku gelak je wei, dalam hati aku cakap pandai plak ko ye

harga murah nak ( boleh nampak dengan jelas ) tapi kalau barang apa ( tak mo baca detail la plak )

tapi dia nih tetap nak menang wei, nak salahkan kami

aku sbb  'floor leader'  no wei aku akan bagi ko harga murah tuh, never! 



as long kami ada hak,dan tak menunjukkan kami cheating ko, aku takkan bagi!

so lepas lama pot pet pot pet ngn aku dan aku bertegas tak nak bagi, beliau ungkit hal hal lalu entah apa -apa entah

kata company kami banyak tipu beliau

plak dah wei!



anakharam, kisah lepas tu, takde kena mengena ngn aku

if aku entertain then company salah, aku tetap akan bagi harga murah

if kami salah lah

then kalau tau ko nak wat dajal , no wei!



ada ke patut dia wat contoh, katanya kat Australia kalau kes macam nih

mereka akan bagi harga murah barang tu then bagi lebih satu tau, sbb cheating customer



entah macam mana menyirap aku, aku jawab selamba

'ni malaysia yer puan'

'mintak maaf ye puan, saya tak boleh bagi harga tadi, sbb kami dan menerangkan dekat tanda harga tadi memang  dua barang itu shj ada harga promotion'

agaknya dah tak larat, aku asyik menjawab aje

beliau mcm nak buat kata-kata penutup



'yelah, lain kali buat promotion betul-betul'

jangan tipu-tipu dan mengelirukan kami lagi

aku senyum aje dengar, senyum ada makna

senyum kemenangan

'padan muka tak dapat harga murah!' asshole!' ~ kata dalam hati je ye



well kesimpulannya aku paham, kadang kami ada terbuat silap

kadang ada staff kami yg termistake letak tanda harga di tempat yg salah atau terlupa tanggal

atau juga system yg bermasalah

namun kami dalam kes ini, jika ini menjadi kesalahan kami, kami mmg promise akan bagi harga yg murah



aku tak taula tempat lain atau dengan warga retail yg lain

tapi kalau dengan aku, if team aku yang salah mmg kami akui dan aku akan bagilah harga yg terendah

tapi actually kalau ada udang di sebalik mee, no wei!

jangan guna pakai 'customer always rite kat sini ! ok! '



pernah ada kes, ada customer bukak diskaun sticker tampal kat barang new arrival

sorry la wei, tak dapatla, sbb mostly staff boleh differentiate mana yg bukan promotion

skrg nih customer tu baru keluar ' jail '





13 comment(s):

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

perkattan tu dah tak boleh digunapakai kan :)

Syazwan Che Deraman said...

geram plak aku baca.
geram dengan puan tu.
dasar puan tak reti bahasa.

lekuk je kepala dia dengan barang tuh.
haishh.

Nick Nashram said...

customers ni banyak perangai.
nak barang elok tapi harga murah..adoii
kalo camtu suruh dia duk australia la kalo nak harga murah sangat.
bikin panas je ade customer camni.

khaifaiz said...

biasala manusia banyak ragamnya.. ada yg ok ada yg tidak...

CintaZulaikha said...

kalau kastemer camtu mmg sohih muka penipu. mmg ada udang di sebalik mee. hati mana yg tak marahkan.

dulu time kije cenggini, banyak juga merasa. rasa nak melempang pon ada...huhuhu

Aku Mad said...

alaa dia takde duit la tu.. sebab tu dia membebel panjang lebar.. kasi la dia free jer, kejap .. pembetulan , pelempang free .. hahaha

bukankosong said...

@Muhammad Saiazuan Norhalik yup, kdg ye atau mungkin juga boleh pakai, tgk customer rrr

bukankosong said...

@Syazwan Che Deraman kalaula bule ye, takut karang aku plak yg kena buang keje

bukankosong said...

@Nick Nashram yg ok , okla...yg byk songgeh nih nahuzibillahhh

bukankosong said...

@khaifaiz nilah contohnya...uji keimanan aku je

bukankosong said...

@CintaZulaikha kena hati2 gak...actually kena professional...karang makan diri lak

bukankosong said...

@Aku Mad haha Mad, kasi free bule je..tp berhemah la sikit kann..kih.kih

Liyaa Mf said...

Saje amek kesempatan je customer tu ya! Haish!

Tp sory to say, just to share experience. Kekdg penjual pun ade yg amek kesempatan wat promotion yg mengelirukan so that customer yg keliru jadik mangsa r. Maybe yg jenis "Ohh saya salah paham ke? Okeyy, takpe. Kira je r even takde promo pun". Maksud aku, sometyme letak harga murah besar2 tp condition dea cenonet je kat bwh tu, takpun ayat dea keliru.

Tp dlm kes kau ni, if dah state betul2, kira bukan salah kau r :D